המאמר המרכזי
האם עסק קטן או זעיר יכול להילחם בענקים - ולנצח ?
האם דוד יכול לנצח את גוליית ? מהו הלקח האסטרטגי ממרד בר-כוכבא ?
כיצד יוכל העסק הקטן להתמודד בהצלחה ? כיצד תוכל חברה ישראלית
הגדולה בישראל - אך זעירה בקנ"מ עולמי לפרוץ ? ריכזנו עבורכם
7 טיפים קלים ופשוטים אשר יישומם יאפשר גם לדגיג הקטן לשרוד בים
הגדול בינות לכרישים".
האם עסק קטן או זעיר, יכול להילחם בענקים - ולנצח ?
גיל פינטו-אושר*
האם דוד יכול לנצח את גוליית ? מהו הלקח האסטרטגי ממרד בר-כוכבא ? כיצד יוכל העסק הקטן להתמודד בהצלחה ?
כיצד תוכל חברה ישראלית הגדולה בישראל - אך זעירה בקנ"מ עולמי לפרוץ ? ריכזנו עבורכם 7 טיפים קלים ופשוטים אשר
יישומם יאפשר גם לדגיג הקטן לשרוד בים הגדול בינות ל"כרישים":
ל"ג בעומר מספר בין היתר את סיפורו של המרד של בר-כוכבא באימפריה הרומית.
מהלך אמיץ אך מסוכן, בו כוח זעיר יחסית, קרא תיגר כנגד האימפריה הרומית -
מהאימפריות החזקות ביותר, וכמעט הבלתי מנוצחות לחלוטין בעולם הקדום.
אמנם המרד לא צלח (ויש שיאמרו שהיה חסר סיכוי מלחתחילה),
אולם בכל זאת סיפור ה"מעטים נגד רבים", הקטן מול הגדול -
עוד מימי דוד וגוליית הציתה את הדמיון עוד מאז שחר ימי ההסטוריה.
בעידן המודרני עם זאת, מוצא עצמו העסק הקטן בקרב מול ענקים:
ממכולות הנמצאות בתחרות מתמדת כנגד רשתות השיווק, מחנויות אופטיקה הנאבקות ברשתות האופטיקה,
מחנויות המזון המהיר את מול תאגידי-על של רשתות המבורגרים ועוד.
אז האם זה בכלל אפשרי ורלוונטי - לשרוד בקרב הענקים ?!
1. מקד משאבים - המשאבים מוגבלים - צריך להחליט במה מתמקדים (חתך לקוחות, חתך מוצרים וכ"ד)
2. זהה נישות לא מנוצלות - אם פלח הוא חלק - סגמנט גדול בשוק, נישה היא פלח קטן עם מאפיינים מיוחדים,
המהווה מעיין "שוק קטן" משל עצמו
3. עדיף להיות דג גדול (וחזק) בבריכה קטנה - מדג זעיר בים הגדול -
כפי שבטבע כל עוד הדג הקטן הוא קטן, הוא לא ייצא לטייל באוקיאנוס הרחב, אלא יתמקד בבריכה מסויימת בשונית -
כך על בעל העסק הקטן לזהות נישה - "בריכה" בה יוכל להיות ה"דג" הגדול ביותר, החזק ביותר,
וליצור למעשה "מיני-מונופול"
4. איך לזהות נישה טובה ? - זהה נישת שוק בה: תוכל להוביל על סמך יתרון תחרותי, שהיא קטנה מידיי,
או לא מספיק "מעניינת" עבור השחקנים הגדולים בשוק, נישה צומחת.
5. דוגמאות לנישות - בשיטוטיי נתקלתי בדרום ת"א בחנות לגלגלים ! - חנות שכל מה שהיא עוסקת הוא גלגלים
לתעשייה, חנות לעניבות - רק עניבות, חנות אופטיקה למשקפי ילדים / או משקפי נשים. כמעט בכל שוק -
ניתן למצוא "פינה" מעניינת ו"להתבצר" בה.
6. ממה להיזהר ? - יש לוודא שהנישה שבחרת - מספיק גדולה (לדוגמה בעבר לחנות לסיגרים בלבד היה סיכוי
קלוש לשרוד, כנ"ל לחנות יינות (בתקופת ה"פנטזיה" ו"בוסקה-אפרסק"...) - כיום חנות יינות מתמחה -
נראה כעניין מובן מאיליו)
7. למד מההיסטוריה - אל תתקוף ישירות את המתחרה הגדול, בשדה בו לא תוכל לנצח.
ל"ג בעומר שמח !
* הכותב הינו יועץ אסטרטגי, שיווקי ועסקי בכיר לתאגידים ומייסד ומנכ"ל אופק יעוץ עסקי – קבוצת אופק
www.OfekGroup.co.il המתמחה בייעוץ עסקי: אסטרטגי,שיווקי ופיננסי לקידום אנשים, עסקים וחברות,
וחבר לשכת היועצים העסקיים.
|