אל מעבר לאופק - אפריל 2008
   
 

אל מעבר לאופק

  חדשות כלים וטיפים: למנהל, ליזם, למנכ"ל ולבעלים - | אסטרטגיה | ניהול | שיווק | כספים | - אפריל 2008      הרשמה !

                                       

המאמר המרכזי                                                                                                                                           

 הכן עסקך לפסח ! - ניהול עסקי בראיה אסטרטגית עונתית 
 "אחרי החגים....", "ציפי לא נמצאת היא בחופשה...." , "ההצעה שלך מעניינת - בוא נדבר 
 אחרי החגים."  ניהול אסטרטגי עונתי וניהול עסקי "חגי ישראל" בהיבט העסקי בפרט הינו  תהליך חשוב, מורכב ומאתגר. לרגל חג הפסח -  6 טיפים קלים ופשוטים עבורך: המנהל לניהול עסקי אפקטיבי בתקופת החגים.
    

            

 הכן עסקך לפסח ! – על ניהול עסקי בראיה אסטרטגית עונתית

גיל פינטו-אושר*
 
"אחרי החגים….", "ציפי לא נמצאת היא בחופשה…." , "ההצעה שלך מעניינת – בוא נדבר אחרי החגים…"
ניהול אסטרטגי עונתי וניהול "חגי ישראל" בהיבט העסקי בפרט הינו תהליך חשוב ומאתגר.לרגל חג הפסח, 
6 טיפים קלים ופשוטים עבורך: המנהל, המנכ"ל ובעל העסק  לניהול בתקופת החגים.
 
תופעת ה"החגים" היא תופעה ישראלית ייחודית שאין דומה לה בשום מקום בעולם: פעמיים בשנה המדינה "מושבתת": בפסח ובחגי תשרי. בתקופות החגים "אין עם מי לדבר…": מלקוחות (עבור אנשי מכירות במגזר העסקי), דרך מקבלי החלטות (שבדיוק בחופש) ועד לכמעט כל מרכיב עסקי בשרשרת. זאת ועוד, רק בישראל החגים ממשיכים מ שבוע עד 10 ימים מלפני החג וממשיכים עד כשבוע אחריו
 
בישראל כפי שנזכר 2 תקופות חגים גדולות: בפסח עם חופשות הילדים, ה"גשרים" למיניהם ועד ספיחי יום העצמאות (מי מגיע לעבודה אחרי ה"מנגל" של אתמול ?!), ובחגי תשרי: מראש השנה – ועד אחרי סוכות. תופעה זו כפי שנזכר היא תופעה ישראלית ייחודית אשר היחידה שמעט מזכירה אותה היא חופשת הוואקנס המפורסמת בצרפת. הנקודה המעניינת מבחינה עסקית, היא שכל שנה "מופתעים מחדש" ! כאילו אין לוח שנה, כאילו המדובר ב"תופעת טבע לא נשלטת" כגון: הוריקן שיטפון או רעידת אדמה, ולא במהלך צפוי, חזוי הניתן לניהול. אז איך נעשה זאת נכון ?
 
 
  1. האם עסקך כלל מושפע מהחגים ?
    עד כמה שישמע מפתיע, עדיין ישנם עסקים שאנם מושפעים כלל מהחגים. אם עסקך הוא כזה ואינו מושפע כלל מהחגים והעונתיות הקשורה בהם – אין לך צורך בתכנון עונתי. לכל השאר – מומלץ להמשיך

  2. במידה ועסקך כן מושפע מהחגים: מהו כיוון ההשפעה ?
    השפעה עונתית על המחזור העסקי יכולה להיות ל 2 כיוונים עיקריים: גאות – כלומר כאן יש עלייה משמעותית במחזור ובפעילות העסקית ביחס לשגרה (כגון חנויות כלי בית ומתנות, חנויות פרחים וכ"ד…), ובכיוון השני – שפל, כלומר ירידה במחזורים העסקיים ביחס לשגרה (עסקים כגון מאפיות, מסעדות וכ"ד). מכיוון שלכל סוג יש מאפיינים שונים ודרכי התמודדות שונה, נבדוק אותם אחד לאחד  
 
  1. עסק של גאות עונתית:
    גאות עסקית היא מצב עסקי רצוי: יותר פעילות, יותר לקוחות, יותר הכנסות – וכמובן יותר כסף. עם זאת העלייה בפעילות (לעיתים בצורה חדה) מחייבת היערכות נכונה מראש בכל המרכיבים: מגיוס כ"א עונתי, דרך תמהיל המוצרים, מידוף בחנות ועוד. בכדי להדגים בצורה הטובה ביותר ניהול נכון של עסק בגאות עונתית, ניתן להתבונן על התנהלות מסעדה כמודל: הכנה ראשונית של מזון במסעדה (הכנת חו"ג וכ"ד) לעולם יתבצע בשעות ה"מתות", ואף פעם לא יתבצע בשיא הלחץ והעומס, כך לדוגמה בדוכן פלאפל: הפלאפל, הירקות החתוכים – הכל צריך להיות מוכן לשעות הצהרים. כך יש להיערך זמן רב מראש ל"עונה הבוערת" כל עסק ומאפייניו (כך לדוגמה יבואן של כלי בית שלא התארגן עוד בסוף השנה הקודמת (דצמבר) תכופות ובמיוחד בשל בעיות "שלא ניתן לצפות" כמו: עיכובים בנמל, משך משלוח המכולות ועוד – עלול פשוט "לפספס" את הפסח ו"להפסיד את העונה")
 
  1. עסק של שפל עונתי:
    שפל עונתי הוא מצב של ירידה חזקה במחזורים ובפעילות העסקית. במידה ואפשר בתקופה זו: לסגור, לצאת לחופשה מרוכזת, או לצמצם פעילות למינימום – זו האסטרטגיה המומלצת. כך יחסוך המעביד הצטברויות של ימי חופשה לא מנוצלים לאורך שנים, ש"צילה נמצאת – אך גילה איננה ולכן הכל תקוע" ולמעשה את כל הימים המבוזבזים. 
 
  1. עסק של שפל עונתי שלא ניתן לסוגרו
    כאן אנו מדברים על עסק או חברה שלא ניתן לסוגרה או לצמצם פעילות. במקרה זה האסטרטגיה המומלצת היא כן לבצע יציאה לחופשה מדורגת. אם גם זה אינו אפשרי אז יש לפנות לאסטרטגיה המכונה: "כשהיה לי זמן…":
    ישנם פעולות רבות וחשובות בעסק ש"אף פעם אין זמן עבורם": מסידור המחסן, דרך סדר בניירת, דרך פעולות חשובות כגון העשרה והדרכה לעובדים, ועוד ועוד. אז כן – יש זמן, יש 2 חודשים בשנה בדיוק לעניינים אלו.מתכנון עסקי, דרך השתלמויות ועד תהליכים חוצי ארגון – יש זמן – וכדאי לנצלו ביעילות
 
  1. ומה עם ראש השנה ?
    אם חשבנו שזה קורה רק בפסח אז: הפתעה ! – את אותו תהליך עלינו לעשות גם לקראת חגי תשרי. הרי ידוע כבר היום מה יקרה בדיוק עוד 1/2 שנה: האם נהיה בגאות וטירוף של עבודה ? או בשפל משמים ? האם גם במהלך ראש השנה נתהה ששוב החגים הגיעו ? האם בשבוע הראשון של אחרי סוכות שוב "נופתע" ממחזור החודש הקודם (או תלוש המשכורת לשכירים ?) – לא ולא !
 
    לסיכום:
   
"אחרי הגים" היא תופעה ישראלית ידועה, אך אינה "גזרה משמיים", ואינה "עונש" או בעיה או מטרד שלא ניתן 
    להתמודד עימו. להיפך – יש לראות כיצד להפוך "לימון ללימונדה" ולהפוך עונתיות זו ככלי מעצים לפירמה.
    אז כן אפשר, ניתן וכדאי כבר היום להיערך ל"אחרי החגים…" הבא. אנו נערכנו – ומה איתך ? חג שמח !
 
 
 
 
* הכותב הינו יועץ אסטרטגי, שיווקי ועסקי בכיר לתאגידים ומייסד ומנכ"ל אופק יעוץ עסקי – קבוצת אופק
www.OfekGroup.co.il
  המתמחה בייעוץ עסקי: אסטרטגי,שיווקי ופיננסי לקידום אנשים, עסקים וחברות, וחבר לשכת היועצים העסקיים.