דוד וגוליית 2008 - האם עסק קטן יכול להלחם בענקים - ולנצח ?

   

 

אל מעבר לאופק

  חדשות כלים וטיפים: למנהל, ליזם, למנכ"ל ולבעלים - | אסטרטגיה | ניהול | שיווק | כספים | - ל"ג בעומר 2008 הרשמה !

                                       

המאמר המרכזי                                                                                                                                           

 

 

 

 האם עסק קטן או זעיר יכול להילחם בענקים - ולנצח ? 
 האם דוד יכול לנצח את גוליית ? מהו הלקח האסטרטגי ממרד בר-כוכבא ? 
 כיצד יוכל העסק הקטן להתמודד בהצלחה ?
כיצד תוכל חברה ישראלית 
 הגדולה  בישראל - אך זעירה בקנ"מ עולמי לפרוץ ? ריכזנו עבורכם
 7 טיפים קלים ופשוטים אשר יישומם יאפשר גם לדגיג הקטן לשרוד בים
 הגדול בינות  לכרישים".
 

 

            

 

 


 

האם עסק קטן או זעיר, יכול להילחם בענקים - ולנצח  ?

גיל פינטו-אושר*
 
האם דוד יכול לנצח את גוליית ?  מהו הלקח האסטרטגי ממרד בר-כוכבא  ?  כיצד יוכל העסק הקטן להתמודד בהצלחה ?
כיצד תוכל חברה ישראלית הגדולה בישראל - אך זעירה בקנ"מ עולמי לפרוץ ? ריכזנו עבורכם 7 טיפים קלים ופשוטים אשר
יישומם יאפשר גם לדגיג הקטן לשרוד בים הגדול בינות ל"כרישים":
 
ל"ג בעומר מספר בין היתר את סיפורו של המרד של בר-כוכבא באימפריה הרומית.
מהלך אמיץ אך מסוכן, בו כוח זעיר יחסית, קרא תיגר כנגד האימפריה הרומית -
מהאימפריות החזקות ביותר, וכמעט הבלתי מנוצחות לחלוטין בעולם הקדום.
 
אמנם המרד לא צלח (ויש שיאמרו שהיה חסר סיכוי מלחתחילה),
אולם בכל זאת סיפור ה"מעטים נגד רבים", הקטן מול הגדול -
עוד מימי דוד וגוליית הציתה את הדמיון עוד מאז שחר ימי ההסטוריה.
בעידן המודרני עם זאת, מוצא עצמו העסק הקטן בקרב מול ענקים:
ממכולות הנמצאות בתחרות מתמדת כנגד רשתות השיווק, מחנויות אופטיקה הנאבקות ברשתות האופטיקה,
מחנויות המזון המהיר את מול תאגידי-על של רשתות המבורגרים ועוד.
אז האם זה בכלל אפשרי ורלוונטי - לשרוד בקרב הענקים ?!
     
1. מקד משאבים - המשאבים מוגבלים - צריך להחליט במה מתמקדים (חתך לקוחות, חתך מוצרים וכ"ד)
 
2. זהה נישות לא מנוצלות - אם פלח הוא חלק - סגמנט גדול בשוק, נישה היא פלח קטן עם מאפיינים מיוחדים,
                                     המהווה מעיין "שוק קטן" משל עצמו
 
3. עדיף להיות דג גדול (וחזק) בבריכה קטנה - מדג זעיר בים הגדול -
     כפי שבטבע כל עוד הדג הקטן הוא קטן, הוא לא ייצא לטייל באוקיאנוס הרחב, אלא יתמקד בבריכה מסויימת בשונית -
     כך על בעל העסק הקטן לזהות נישה - "בריכה" בה יוכל להיות ה"דג" הגדול ביותר, החזק ביותר,
     וליצור למעשה "מיני-מונופול"
  
4. איך לזהות נישה טובה ? - זהה נישת שוק בה:  תוכל להוביל על סמך יתרון תחרותי, שהיא קטנה מידיי,
     או לא מספיק "מעניינת" עבור השחקנים הגדולים בשוק, נישה צומחת.
  
5. דוגמאות לנישות - בשיטוטיי נתקלתי בדרום ת"א בחנות לגלגלים ! - חנות שכל מה שהיא עוסקת הוא גלגלים
    לתעשייה, חנות לעניבות - רק עניבות, חנות אופטיקה למשקפי ילדים / או משקפי נשים. כמעט בכל שוק -
    ניתן למצוא "פינה" מעניינת ו"להתבצר" בה.
  
6. ממה להיזהר ? - יש לוודא שהנישה שבחרת - מספיק גדולה (לדוגמה בעבר לחנות לסיגרים בלבד היה סיכוי
    קלוש לשרוד, כנ"ל לחנות יינות (בתקופת ה"פנטזיה" ו"בוסקה-אפרסק"...) - כיום חנות יינות מתמחה -
    נראה כעניין מובן מאיליו)
 
7. למד מההיסטוריה - אל תתקוף ישירות את המתחרה הגדול, בשדה בו לא תוכל לנצח.
 
   
     ל"ג בעומר שמח !
 
 
 
 
* הכותב הינו יועץ אסטרטגי, שיווקי ועסקי בכיר לתאגידים ומייסד ומנכ"ל אופק יעוץ עסקי – קבוצת אופק
www.OfekGroup.co.il
  המתמחה בייעוץ עסקי: אסטרטגי,שיווקי ופיננסי לקידום אנשים, עסקים וחברות,
וחבר לשכת היועצים העסקיים.

 

   

 

        


+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
+ שלח משוב